Kropka Theatre - teatr niezwykłej ekspresji

Istnieje przekonanie, że wszystkie najważniejsze dramaty ludzkości zostały opowiedziane w antyku, reszta jest już tylko dopowiedzeniem. Mity greckie, w których starożytni zawarli podstawowe prawdy o naturze świata i człowieka, są ponadczasowe. Literatura i sztuka od zawsze czerpała tematy z mitycznych opowieści, nadając im wciąż nowe znaczenie. Takie problemy jak miłość, nienawiść, konieczność trudnych wyborów pozostają te same, niezależnie od epoki.

Spektakl teatru Kropka Theatre, zaprezentowany 19 kwietnia w Domu Kultury "Praga" przez aktorkę Jolantę Juszkiewicz, pt "PentheMurder", w opracowaniu Jolanty Juszkiewicz i Marka Brodzkiego, pokazuje uniwersalność antycznych tragedii, mieszając je z tragediami współczesności. Zaprezentowana adaptacja łączy bowiem fragmenty dramatu Heinricha von Kleista "Penthesilea" (1808) oraz Hanocha Levina "Morderstwo" (1997) w koncepcji teatru emocji solo.

Mit opowiadający historię miłości królowej Amazonek Pentesilei i Achillesa przeplata się z fragmentami wojny arabsko-żydowskiej. Opierając się na micie o Pentesilei, pruski pisarz Heinrich von Kleist ukazuje kobietę stojącą przed wyborem: miłość do mężczyzny czy lojalność wobec własnej społeczności i jej praw. Oto pod murami Troi, na polu bitwy, Achilles i Pentesilea zakochują się w sobie. On, ratując nieprzytomną królową, pozwala jej wierzyć po przebudzeniu, że jest przez nią zwyciężony. Kiedy jednak Pentesilea dowiaduje się, że to ona jest jego niewolnicą, namiętność natychmiast przemienia się w nienawiść. Królowa wyzywa Achillesa na pojedynek. Gracja staje się Furią, a miłość kończy się samozagładą.

Nigdy nie wiemy, czego możemy się spodziewać po naszej własnej naturze - mówią autorzy spektaklu. - Całować czy gryźć... cóż to za różnica. W szale miłości łatwo jest zrobić coś zupełnie odwrotnego do tego, co się zamierza.

Wraz z tekstem Hanocha Levina przenosimy się w czasy nam współczesne. Inna wojna, ale ta sama, bezsensowna nienawiść. Fragmenty dialogów żydowskich żołnierzy z ojcem zabitego przez nich na froncie izraelsko-palestyńskim arabskiego chłopca ukazują, nie mniejszą niż antyczną brutalność. Minęły wieki od zdobycia Troi, a ludzie nadal nie potrafią się porozumieć. Miłość nadal zbyt łatwo zmienia się w śmiertelną nienawiść. Wciąż jesteśmy niedoświadczeni...

Spektakl "PentheMurder" przedstawiony jest w języku angielskim. Dzięki jednak prostocie przekazu, sugestywnej grze Jolanty Juszkiewicz oraz symbolicznej scenografii, język nie stanowi przeszkody w rozumieniu treści. Bez reszty poddajemy się magii teatru, jakbyśmy uczestniczyli w niecodziennym misterium. Teatr Kropka Theatre powstał w Sydney w 1997, założony przez aktorkę Jolantę Juszkiewicz. Absolwentka PWST we Wrocławiu, sukcesywnie rozwijała swoją wiedzę przez uczestnictwo w międzynarodowych warsztatach, szkołach antropologii teatru, konferencjach i sympozjach. Jej emocjonalne postrzeganie świata stało się podłożem dla działalności Kropka Theatre. Jest to teatr poetycko-metaforyczny, oparty na współgraniu tekstu i ruchu, operujący bardzo emocjonalnymi formami wyrazu. Twórcy teatru stawiają sobie za cel upowszechnianie wartości, płynących z różnorodności kulturowej.

Jolanta Juszkiewicz prezentowała swoje prace na międzynarodowych festiwalach w Australii i w Europie. Spektakle były wielokrotnie nagradzane i odbierane z uznaniem przez publiczność również nieanglojęzyczną. Działalność Kropka Theatre promowana jest przez Międzynarodowy Instytut Teatru ITI UNESCO i wspierana przez Ministerstwo Kultury. Jolanta Juszkiewicz nagradzana była również za działalność, promującą kulturę polską i australijską.

Następny spektakl Kropka Theatre "The Mother Again" według "Matki" S. I. Witkiewicza, Jolanta Juszkiewicz zaprezentuje w Domu Kultury Praga 8 maja, o godz. 19. Wstęp wolny.


Joanna Kiwilszo
5706