Prosto z mostu

Euro-rzeź


"Inwestycyjna rzeź Pragi" - takie tytuły przyniosła prasa po ostatniej (17 września) sesji Rady Warszawy, na której Platforma Obywatelska przeforsowała rezygnację z wielu inwestycji, głównie praskich. Prasę ogólnopolską bardziej w tym dniu interesował stan inwestycji amerykańskich w gminie Słupsk, skojarzony z rocznicą inwazji Rosji Sowieckiej na Polskę w 1939 roku. Rocznica rzezi Pragi wypada dopiero 4 listopada, ale skojarzenie akcji Hanny Gronkiewicz-Waltz z ofensywą marszałka Suworowa jest równie akuratne.

Po rzezi Pragi, tej dokonanej przez panią prezydent, nie odmówiłem sobie przyjemności sięgnięcia po sprawozdanie z realizacji przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej, przyjęte przez Radę Ministrów 11 sierpnia 2009 r. Na liście tzw. przedsięwzięć Euro 2012 znajduje się kilkanaście pozycji dotyczących Warszawy, w większości prawobrzeżnej, dlatego tak wielkie nadzieje mieszkańcy Pragi wiązali z wpływem mistrzostw na rozwój dzielnicy.

Listę ministerialną otwiera oczywiście Stadion Narodowy, którego zaawansowanie budowy minister sportu (to on przygotowuje sprawozdanie dla Rady Ministrów) ocenił na 46 procent, a termin zakończenia na czerwiec 2011 r. Nie ma dziś powodów, by wątpić w realność tych planów. Kolejnych siedem pozycji jednak to miejskie inwestycje transportowe. Trzy z nich podczas rzezi Pragi poległy całkowicie. Zaawansowanie budowy odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej, łączącej rondo Wiatraczna z Targówkiem, minister sportu raczył ocenić, pod wpływem wcześniejszych sprawozdań pani Gronkiewicz-Waltz, na 36 procent. Zawansowanie budowy odcinka Trasy Tysiąclecia pomiędzy rondem Żaba a ul. Grochowską ocenił na 18 procent, a budowy ostatniego etapu Trasy Świętokrzyskiej, od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Zabranieckiej (czekającego na realizację od czasów Pawła Piskorskiego), na 42 procent. Platforma Obywatelska zdecydowała, że tych trzech inwestycji: Obwodnicy Śródmiejskiej, Trasy Tysiąclecia i dokończenia Trasy Świętokrzyskiej - nie będzie.

Spośród pozostałych stołecznych przedsięwzięć Euro minister sportu ocenił, że budowa Trasy Mostu Północnego oraz przebudowa ul. Św. Wincentego są zagrożone opóźnieniem. Aby dopełnić obrazu pobojowiska trzeba dodać, że termin realizacji tzw. centralnego odcinka drugiej linii metra (o pozostałej części w ogóle już się nie mówi) został przesunięty na okres po 2012 r. Remont dworca kolejowego Warszawa Centralna i budowa dworca Warszawa Wschodnia mają opóźnienie, a stan prac nad budową dworca Warszawa Zachodnia minister ocenił jako "opóźnienie krytyczne".

Minister sportu zawsze dżentelmeńsko bronił Hanny Gronkiewicz-Waltz, no, może z wyjątkiem jej słynnego pomysłu, by przenieść Stadion Narodowy do Łomianek. Ciekawe, jak zachowa się teraz?


Maciej Białecki
Stowarzyszenie "Obywatele dla Warszawy"

www.bialecki.net.pl
5079