Koncepcja przebudowy ronda "�aba"

W minionym tygodniu odby�y si� dwa spotkania informacyjne na temat plan�w budowy w�z�a �aba.

Na pierwsze z nich, zorganizowane w Akademii Leona Ko�mi�skiego przysz�o niewielu mieszka�c�w Pragi P�noc, czemu winna by�a chyba przede wszystkim zbyt s�aba informacja.

Projektant koncepcji, Transprojekt Gda�ski, przygotowa� og�lne za�o�enia rozwi�za� przysz�ego w�z�a jako ��cznika z planowan� wschodni� cz�ci� Obwodnicy �r�dmiejskiej, budow� ul. Tysi�clecia i poszerzeniem �w. Wincentego.

Przygotowano dwa g��wne warianty rozwi�za�. W obu maj� powsta� dwujezdniowe ��cznice po dwa pasy ruchu, zlikwidowany ma zosta� lewoskr�t z ul. Namys�owskiej oraz ca�kowicie zamkni�ta ul. Szwedzka.

Wariant drugi zak�ada dodanie ��cznicy na poziomie +2 oraz wybudowanie ronda. Jednak ze wzgl�du na koszty - ponad 400 milion�w z�otych - i du�� terenoch�onno��, gro��c� tak�e zabytkom, wariant ten jest ma�o realny. Wariant pierwszy, bardziej oszcz�dny, opieraj�cy si� na przebiegu dr�g ju� istniej�cych, to koszt oko�o 140 milion�w. W obu wariantach pod kilof ma p�j�� a� 7 budynk�w po stronie Targ�wka.

Na Pradze P�noc wyburzenia prawdopodobnie nie uniknie budynek przy Starzy�skiego 12, kt�ry ju� teraz od jezdni dziel� zaledwie trzy metry. Jego lokatorzy krytycznie odnie�li si� do zaproponowanych rozwi�za�, w tym wariantu trzeciego, zak�adaj�cego pozostawienie ich budynku, ale bez mo�liwo�ci jakiegokolwiek zabezpieczenia go przed ha�asem. Jako �e realizacj� inwestycji przewidziano dopiero po roku 2013, obecny na spotkaniu wiceburmistrz Pragi P�noc Jaros�aw Sarna unika� jasnych deklaracji o mo�liwo�ci zapewnienia mieszka� zast�pczych kilkunastu rodzinom z tego budynku.

Rondo �aba ma szans� zyska� na znaczeniu, bowiem na biegn�cej przy nim linii kolejowej ma powsta� przystanek dla SKM. Okaza�o si� jednak, �e jego lokalizacja nie jest pewna, bowiem istnieje sp�r z PKP-PLK, kt�ry prace projektowe dla tego odcinka ma zako�czy� dopiero za kilka lat. Miasto tak�e si� zastanawia nad rezygnacj� z tego przystanku na rzecz nast�pnego, przy Radzymi�skiej, kt�ry b�dzie skomunikowany z II lini� metra. Nadal wi�c nie wiadomo, czy powstanie tu tak potrzebny w�ze� przesiadkowy.

Chocia� przewidziano utworzenie �cie�ek rowerowych i zachowanie ich ci�g�o�ci, wydaje si�, �e w projekcie zn�w zadbano g��wnie o kierowc�w, najmniej przejmuj�c si� najs�abszymi u�ytkownikami ruchu, kt�rym zafundowano zbyt d�ugie doj�cia do przystank�w. Pytano, dlaczego trasy, kt�ra b�dzie mia�a du�e negatywne oddzia�ywanie na okoliczne tereny, nie zdecydowano si� umie�ci� w wykopie i dlaczego nie zostawiono rezerwy na tramwaj.

Projektanci uznali, �e wykop by�by zbyt kosztowny, a trudno�ci projektowe znacznie wi�ksze. Poza tym, nie zlecono im takich analiz...

Tramwaju nie uwzgl�dniono, poniewa� nie zawiera go przygotowany projekt ul. Tysi�clecia. Zrobiono tak�e analizy, z kt�rych wynika, �e tramwaj tam si�...nie op�aca.

Przypomnijmy, �e projekt ten zosta� bardzo �le przyj�ty przez mieszka�c�w Pragi i oprotestowany przez ponad 30 organizacji. Protesty wzbudzi�a r�wnie� koncepcja przebudowy ulicy �w. Wincentego, kt�ra podzieli dzielnic� na p�, staj�c si� arteri� przelotow�. Tam r�wnie� nie przewidziano tramwaju. Takie my�lenie o mie�cie wydaje si� wyj�tkowo kr�tkowzroczne. Kiedy� odg�rnie i autorytatywnie ustalono, �e linii tramwajowej nie b�dzie si� przed�u�a� od p�tli pod mostem Grota na Tarchomin. Wystarczy lepsza i ta�sza komunikacja autobusowa. Efekty znamy wszyscy. Czy tak b�dzie i tym razem? Zobaczymy. Zarz�d Miejskich Inwestycji Drogowych apeluje do mieszka�c�w o uwagi, kt�re mog� pom�c projektantom w lepszym rozwi�zaniu tego w�z�a. Mo�na je nadsy�a� listownie lub droga elektroniczn�, tak do biura projektowego, ZMID jak i do urz�du dzielnicy.


Kr.

5695