Budowa II linii metra – na końcówce

Budowa II linii metra zakończy się najprawdopodobniej do końca września tego roku. Jeśli nie wydarzy się nic nadprogramowego, roczne opóźnienie, które powstało m.in. z powodu zalania tunelu Wisłostrady, nie powinno się wydłużyć.

Termin zakończenia budowy nie jest jednak tożsamy z uruchomieniem II linii metra. Na to trzeba nieco poczekać, bowiem konieczne będzie uzyskanie wszelkich pozwoleń – od straży pożarnej, od nadzoru budowlanego itp. Optymistycznie szacując, tym odcinkiem II linii metra pojedziemy najwcześniej w listopadzie.

Budowa osiągnęła już jednak ten etap, kiedy można powoli zacząć myśleć o zmianach w komunikacji po uruchomieniu II linii, no i oczywiście o kolejnych odcinkach tej linii, które mają powstać do 2022 roku. Skoro czas na podsumowania, warto wspomnieć, że koszt budowy tego odcinka II linii wzrósł o niemal 270 mln zł, co przy całkowitym koszcie - 4,2 mld zł jest jednak wzrostem zauważalnym. Warto przypomnieć, że 60 proc. funduszy na ten cel uzyskaliśmy ze środków unijnych. Skąd wzrost kosztów? Dodatkowe środki pochłonęło nadprogramowe przekładanie kabli i podziemnej infrastruktury, co wynikało z braku aktualnych planów starych, stołecznych instalacji. Zdementowano w ten sposób pogłoski, że miasto ma ponieść koszty związane z osunięciem się ziemi na stacji CNK. To wykonawca pokryje te koszty.

Zmiany w komunikacji

O akceptację części zmian mieszkańcy zostali poproszeni przez Zarząd Transportu Miejskiego. Propozycje zmian zostały przyjęte co najmniej sceptycznie. Z niezadowoleniem odniesiono się do propozycji skrócenia linii 527, sugestie mieszkańców zostaną więc rozważone, podobnie jak pozostawienie dotychczasowej trasy linii 105. Rozważane będą również propozycje mieszkańców dotyczące linii 506.

To, co z pewnością zainteresuje naszych czytelników z Pragi Północ i Targówka, to fakt, iż trasy linii 512, 527, 738 i 805 zostaną skrócone do Dworca Wileńskiego. Przystanki będą tu rozmieszczone wzdłuż Jagiellońskiej i Wileńskiej. Poza linią 160 pojawi się linia 260 i będzie kursować do Dworca Wileńskiego z częstotliwością co 5 minut. Linia 718 zatrzyma się znów na pętli Kijowska, przy Dworcu Warszawa Wschodnia, zaś linia 338 w dni powszednie pojedzie ulicą Dąbrowszczaków.

Mieszkańcy Pragi Południe będą mogli skorzystać z linii 102 i 125 na pętli przy stacji metra Stadion Narodowy. 102 dojadą do metra mieszkańcy Grochowa i Kamionka, zaś 125 – mieszkańcy Anina i całej ulicy Grochowskiej. Zmianie ulegnie trasa linii 166 – dojedziemy nią do pętli PKP Olszynka Grochowska i w kierunku ulicy Waszyngtona. Na tym odcinku linia zastąpi autobus 102.

Na dawną trasę powróci tramwaj nr 3 Annopol – Gocławek, nr 4 – Żerań Wschodni – Wyścigi, nr 6 – Koło – Gocławek, nr 18 – Wyścigi – Żerań FSO, nr 22 – Piaski – Wiatraczna, nr 25 – Banacha – Annopol i nr 26 – Górczewska – Wiatraczna. Tramwaj nr 24 pojedzie z Nowego Bemowa do pętli na Wiatracznej, a nie jak dotychczas do pętli Gocławek, zaś nr 28 pojedzie z Koła do Bazyliki przy Kawęczyńskiej, a nie – jak dotąd – do pętli Żerań FSO.

Kolejnych 11 stacji II linii metra ma powstać do 2022 r. Na początek zostaną wybudowane trzy stacje w kierunku Woli i trzy stacje w kierunku Pragi. Inwestor, Metro Warszawskie, zapowiada rozpisanie przetargu na ten odcinek już na jesień 2014, zaś początek robót jeszcze w tym roku. Zobaczymy, jak to będzie w praktyce. Wszak przed nami wybory samorządowe, a obietnice wyborcze nie zawsze są dotrzymywane.

(egu)