Praski Turniej Scratcha 2019

Ten konkurs to prawdziwa kuźnia talentów informatycznych. 17 czerwca poznaliśmy wspaniałych młodych programistów - tegorocznych laureatów Praskiego Turnieju Scratcha.

To już czwarta edycja dzielnicowego konkursu informatycznego organizowanego przez Zarząd Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy i Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego dla uczniów praskich szkół podstawowych. Turniej, którego pomysłodawczynią i kuratorką jest nauczycielka informatyki Grażyna Chmielewska, ma na celu promowanie wśród uczniów umiejętności programowania oraz rozwijanie  zdolności informatycznych.

W tym roku do Praskiego Turnieju Scratcha przystąpili uczniowie klas 4-6, a nie jak w latach ubiegłych, 4-7. Organizatorzy doszli do wniosku, że młodzież z klas 7-8 powinna zainteresować się już programowaniem w środowiskach tekstowych. Prace konkursowe przyjmowane i oceniane były w dwóch kategoriach:

1 - klasy 4 (dopiero się poznają środowisko Scratcha) oraz 2 - klasy 5-6.

W tegorocznej edycji konkursu przyjęto 30 prac ze szkół: SP 30, SP 50, SP 127, SP 258, SP 395 i SP 73. Najwięcej było animacji i historyjek, były też oczywiście, jak zawsze, gry. Tym niemniej, trudno jednoznacznie zakwalifikować projekty do jednej z kategorii. W większości projektów to animacje połączone z quizami lub historyjki z animacjami, lub historyjki z elementami gry.

Najpopularniejszą kategorią tematyczną okazały się gry edukacyjne – rodzaj quizów, sprawdzające poziom wiedzy z różnych dziedzin. Ale były też „odlotowe” pomysły, jak np. uczestnictwo w urodzinach kota, na których trzeba było się czymś wykazać. W każdym przypadku dla oceniających najważniejsza była oryginalność pomysłu i samodzielność wykonania. Wszystkie projekty dostępne są w Studio Praskiego Turnieju Scratcha.

Komisja konkursu, w składzie: Kazimierz Bryzek (SP 30), Tomasz Ciszewski (SP 50), Barbara Koniecko (SP 258), Barbara Szarama (SP 127) oraz Grażyna Chmielewska (SP 73), przyznała 3 nagrody główne w każdej kategorii, 3 wyróżnienia 1 stopnia oraz 7 wyróżnień 2 stopnia. W tym roku były także dwie nagrody specjalne: jedna ufundowana przez senatora Marka Borowskiego oraz druga – ufundowana przez Szkołę Podstawową nr 73, obie dla dziewczynek, autorek najlepszego projektu o tematyce, powiedzmy, kobiecej.

- Chcieliśmy w ten sposób zmotywować dziewczynki do nauki programowania, bo jak na razie, wydaje się, że programowanie to domena męska – powiedziała Grażyna Chmielewska. - Chociaż tegoroczne autorki prac stanęły na wysokości zadania i w każdej kategorii mamy na podium dziewczynkę.

Laureaci Praskiego Turnieju Scratcha 2019:

I miejsca:

- Paweł Kawalec kl. 4 SP 73

- Maciej Możdżyński kl. 6 SP 258

II miejsca:

- Łukasz Tchórzewski kl. 4 SP 73

- Jakub Bąbik kl. 6 SP 73

III miejsca:

- Magdalena Misiura kl. 4 SP 73

- Gabriela Adamowicz kl. 5 SP 258

Wyróżnienia 1 stopnia:

- Jan Gnyszko kl. 4 SP 50

- Iga Krakowiak kl. 4 SP 50

- Zuzanna Pergół kl. 5 SP 73

Wyróżnienia 2 stopnia:

Amelia Koperska, kl. 4 SP 258, Tomasz Misiak, kl. 4 SP 395, Jakub Trzpil, kl. 4 SP 73, Nikola Woźniak, kl. 4 SP 73, Igor Domański, kl. 5 SP 73, Damian Gut, kl. 5 SP 258 oraz Igor Nader-Woźnica, kl. 6 SP 127.

Nagrody specjalne:

Pierwszą nagrodę specjalną, ufundowaną przez senatora Marka Borowskiego otrzymała Magdalena Han z kl. 5 SP 73. Drugą nagrodę specjalną, ufundowaną przez SP 73, otrzymała Michalina Sobkowicz z kl. 4 SP 73. Fundatorem pozostałych nagród: notebooków, tabletów i dronów był Zarząd Dzielnicy Praga Północ.

Podsumowując tegoroczną edycję Turnieju Scratcha, Grażyna Chmielewska powiedziała, że poziom turnieju był wyrównany. Jednak sądząc z prezentacji najwyżej ocenionych prac, podobnie jak w poprzednich latach, w tym roku również turniej wyłonił przynajmniej dwie nieprzeciętnie uzdolnione osobowości. Myślę o zdobywcach pierwszych miejsc w obu kategoriach.

Paweł Kawalec chodzi do 4 klasy i dopiero zaczyna swoją przygodę z programowaniem, jednak już widać jego wielki talent informatyczny. Wymyślił grę edukacyjną z zakresu matematyki. Gracz przechodzi w niej kolejne etapy, odpowiadając na pytania typu: jak nazywa się kreska w ułamku zwykłym, lub czy stożek jest piramidą? Można się założyć, że nie każdy dorosły na te pytania odpowie. Kto wybierze w menu nazwę „sklep” ma jeszcze trudniejsze zadanie. Pod tym hasłem kryją się bowiem najprzeróżniejsze przeliczenia, np. diamentów na monety i odwrotnie. Nie są to proste sprawy.

Jeszcze bardziej skomplikowany i dotykający poważnych problemów jest projekt laureata 1 miejsca w kategorii klas 5-6, Macieja Możdżyńskiego z 6 klasy SP 258. Na projekt składają się cztery odrębne części: Quiz z gramatyki, Quiz z matematyki, Ćwiczenia ze słuchu z języka angielskiego oraz Moje przemyślenia filozoficzne. Maciej zaprezentował czwartą część swojej pracy i zadziwił wszystkich swoją wiedzą i dojrzałością sądów. W projekcie przybrał postać lisa odpowiadającego na filozoficzne pytania i tłumaczącego takie pojęcia, jak świat idei Platona czy hipoteza Gai.

Maciek Możdżyński przyznał, że inspiracją dla niego była książka „Świat Zofii” Josteina Gaardera, przybliżająca młodym ludziom historię filozofii. Jego animacja, podobnie jak ta książka, ma wybitne walory edukacyjne i świadczy o niezwykle szerokich zainteresowaniach autora nagrodzonej pracy.

Tradycją gali Praskiego Turnieju Scratcha stał się wykład inauguracyjny. W tym roku również tradycji stało się zadość, choć referatu nie wygłosił żaden poważny naukowiec. W roli profesora wystąpił uczeń klasy 7 Szkoły Podstawowej nr 285, Michał Królikowski, który przedstawił prezentację pt. „Od algorytmu do programu”. Michał bardzo chciał wziąć udział w tegorocznej edycji turnieju. Jako uczeń 7 klasy, ze względów organizacyjnych – nie mógł, pani Grażyna Chmielewska zaproponowała mu więc wygłoszenie wykładu. Okazało się, że był to bardzo dobry pomysł.

Trudno przecenić wkład Grażyny Chmielewskiej i jej Praskiego Turnieju Scratcha w promowanie umiejętności informatycznych uczniów szkół podstawowych. Laureaci tego turnieju na pewno zdobędą jeszcze niejedną nagrodę i wymyślą niejedną wspaniałą grę. Bo przecież, jak głosi hasło Praskiego Turnieju Scracha: „Programowanie jest super!”, trzeba tylko tę prawdę dzieciom pokazać.

Joanna Kiwilszo