Konkurs dla Czytelnik�w!

Avetki ukrzy�owanemu



      Konkurs dla Czytelnik�w! AVETKI UKRZY�OWANEMU Chocia� �wi�ta Wielkiej Nocy ju� za nami i coraz cz�ciej my�limy o zbli�aj�cych si� wakacjach, to w liturgii Ko�cio�a katolickiego a� do Uroczysto�ci Zes�ania Ducha �wi�tego trwa okres wielkanocny. Ca�y czas wi�c �piewamy radosne "Otrzyjcie ju� �zy p�acz�cy!" czy dumnego poloneza "Nie zna �mierci Pan �ywota" i rozwa�amy najwi�ksz� tajemnic� chrze�cija�stwa: Zmartwychwstanie Chrystusa, kt�re nadaje sens Jego M�ce i ofierze krzy�owej. Nie mo�na roz��czy� tych dw�ch wydarze�, wzajemnie si� dope�niaj�.. �mier� i Zmartwychwstanie Jezusa - z punktu widzenia teologicznego - pozwalaj� dotrze� do istoty ludzkiej egzystencji; zrozumie� konieczno�� cierpienia i b�lu w naszym �yciu; mie� nadziej� na wieczno��, sprawiedliwo�� i mi�osierdzie. Tutaj kumuluj� si� losy ka�dego cz�owieka, wszystkie jego uczucia, emocje i prze�ycia. Znajduje to sw�j wyraz w bogatej tw�rczo�ci artystycznej zwi�zanej z tematyk� pasyjn�, gdzie szczeg�lne miejsce przypada muzyce: wspania�ym lirycznym pie�niom i motetom.
      W�a�nie teraz ukaza�a si� p�yta CD z muzyk� pasyjno-wielkanocn� w wykonaniu dziewcz�cego ch�ru AVETKI z parafii Narodzenia NMP w P�udach pod kierunkiem B. W�odkowskiego. Na pocz�tku umieszczono pi�kne, rzewne polskie pie�ni postne o tematyce pokutnej. Nast�pne utwory ch�ralne a capella, solowe czy te� wykonania kwartetu fletowego opisuj� wydarzenia Triduum Paschalnego od Ostatniej Wieczerzy, ustanowienia sakrament�w kap�a�stwa i Eucharystii oraz trwogi Ogr�jca po smutek i niepewno�� Wielkiej Soboty, kiedy Mistrz le�a� w grobie, a uczni�w nape�nia�o uczucie l�ku i osamotnienia. Wreszcie - rado�� poranka wielkanocnego i �ywe, ruchliwe, brawurowe kompozycje o zwyci�stwie Chrystusa nad �mierci�. Taka kolejno�� utwor�w pozwala na rozwa�anie wydarze� ewangelicznych podczas s�uchania. P�yta mo�e towarzyszy� medytacji, kontemplacji, modlitwie. Pi�kna wielog�osowa muzyka mistrz�w ch�ralistyki wykonywana z du�ym wyczuciem przez dzieci przemawia g��boko do s�uchacza, dociera do samego serca... Mamy przecie� do czynienia z utrwalon� na p�ycie kompaktowej �piewan� modlitw� AVETEK. Wskazuje na to nie tylko klimat i kompozycja ca�o�ci, ale tak�e wymowny tytu� - "AVETKI UKRZY�OWANEMU".
      Niew�tpliwie AVETKI nie chc�, aby ich wykonania by�y tylko efektowne. Promuj� muzyk� pi�kn�, ale i trudn�, zar�wno w warstwie muzycznej, harmonicznej, jak i tre�ciowej. Sk�aniaj� s�uchacza do zadumy i osobistego zaanga�owania. Jak�e sugestywnie brzmi ich wo�anie "Ach, nawr�� si�, Jeruzalem!". Wydaje si�, �e te prastare s�owa z Biblii za spraw� delikatnych, m�odych, jasnych g�os�w AVETEK maj� jak�� szczeg�ln� moc. Z kolei �piew "Popule meus - Ludu m�j, ludu", czyli wyrzut�w, jakie Chrystus robi� �ydom, wzrusza s�uchacza swoj� szczero�ci�, prostot� i przej�ciem, z jakimi jest wykonywany. Natomiast pie�ni "Wsta� Pan Chrystus" czy "Alleluja! Chwalcie Pana" emanuj� realn�, dzieci�c� rado�ci� i entuzjazmem bez cienia sztuczno�ci. Jeszcze w innych utworach odnajdujemy ufno��, kt�rej tak ma�o w dzisiejszym �wiecie: dzieci nie k�ami�, gdy �piewaj� "B�g sam wystarczy", "Pan pozosta� w�r�d nas" czy "Panie, jam s�uga Tw�j". Na uwag� zas�uguj� te� pe�ne przej�cia partie solowe Agnieszki Nizio ("P�aczcie anieli") i Agaty Manda� ("Uplot�am wieniec z ciernia").
      AVETKI reprezentuj� niez�y poziom wykonawczy. Dobra intonacja i emisja g�osu to atuty zespo�u. Wida� te�, �e wszystkie s� niezwykle muzykalne. Wyrazem tego s� nagrody, jakie zdobywaj� na konkursach i przegl�dach (o AVETKACH pisali�my szerzej w jednym z lutowych numer�w NGP). Ostatnio znalaz�y si� w grupie laureat�w XI Festiwalu Piosenki w Z�bkach. Sukcesy odnosz� te� solistki - Marta Ferfet i Agnieszka Kr�lak. Warto zwr�ci� uwag� na AVETKOWY kwartet flet�w prostych, gdy� taki uk�ad instrumentalny jest rzadko�ci�. Natomiast jego brzmienie - ciekawe i oryginalne - ukazuje pi�kno instrument�w, kt�re wi�kszo�ci os�b kojarz� si� niezbyt dobrze ze szko�� podstawow�. Trzeba nadmieni�, �e niemal wszystkie zarejestrowane utwory to kompozycje polskich tw�rc�w muzyki sakralnej, �yj�cych w XIX i XX wieku (J. Furmanik, T. Flasza, O. M. �ukowski, J. Kosko, ks. bp J. Zawitkowski i in. ), cho� nie zabrak�o te� zagranicznych autor�w (np. W.J. Kirpatrick) oraz znanych i szczeg�lnie lubianych przez m�odzie� kanon�w z Taize. Nagranie samodzielnie pierwszej p�yty kompaktowej by�o dla AVETEK wa�nym do�wiadczeniem i du�ym prze�yciem. O jednej z sesji nagraniowych tak w kronice napisa�a Kasia Ma�kiewicz: "Nie my�la�y�my, �e nagrywanie p�yty jest a� takie trudne. Konieczne jest skoncentrowanie, bezwzgl�dna uwaga, skupienie i oczywi�cie.. CISZA. Na pocz�tku nagrywa�o si� nam bardzo dobrze, by�y�my podniecone i poddenerwowane, ale w miar� up�ywu czasu - kiedy okaza�o si�, �e niekt�re utwory trzeba powtarza� po kilka razy, bo a to przejecha� samoch�d, a to "odezwa� si�" zegar czy kto� zaszele�ci� nutami, albo za�piewa�y�my co� nieczysto - zm�czenie i bol�ce nogi coraz bardziej dawa�y si� nam we znaki; my�la�y�my tylko o chwili, gdy p�jdziemy spa�. Ale trud si� op�aca�!" Dodajmy, �e nagranie zrealizowano dzi�ki �yczliwo�ci Ks. Proboszcza Miros�awa Bielawskiego w kaplicy parafii Narodzenia NMP, a mastering wykonano w studiu "SOL" w Piasecznie. �yczymy g��bokich wra�e� podczas s�uchania.

Uwaga! Konkurs! Dla 5 pierwszych os�b, kt�re zadzwoni� do redakcji i udziel� prawid�owej odpowiedzi na poni�ej zamieszczone pytanie, AVETKI przygotowa�y egzemplarze swojej p�yty: Na terenie kt�rej gminy le�y parafia Narodzenia NMP, przy kt�rej dzia�aj� AVETKI?


7266